ساک دستی پارچه ای یکی از لوازم جانبی بشر است که تاریخی دور و دراز دارد. ساک‌های دستی مسیرهای پر پیچ و خمی در تاریخ پیموده‌اند تا امروزه به عنوان ساک پارچه ای تبلیغاتی در دستان ما قرار بگیرند.

تاریخچه ساک پارچه ای ما را به سفری به قلب تاریخ دعوت می‌کند. زمانی که زنان و مردان در قرن ۱۷ لوازم گران­بهای خود را درون آن قرار می‌دادند. بسیاری تاریخچه آن را حتی قبل‌تر از قرن ۱۷ می‌دانند. 

اگر به سفرهای تاریخی علاقه دارید و می‌خواهید با تاریخچه ساک پارچه ای آشنا شوید، با ما همراه باشید تا آن را با هم کشف کنیم. 

تاریخچه ساک پارچه ای

نابغه اولین ساک پارچه‌ای

جالب است بدانید اولین بار ساک پارچه ای با هدف تبلیغات طراحی شد. جاسپر میک (Jasper Meek)، نابغه‌ای خلاق و صاحب فروشگاه کفش کانتول (Cantwell)، برای تبلیغ برند خود آن را روی ساک دستی کنفی چاپ کرد. 

این نوع تبلیغات که تا قبل از آن دیده نشده بود، تحولی در صنعت تبلیغات ایجاد کرد. با چاپ برند روی ساک کنفی، مردم زیادی جذب فروشگاه او شدند و همین موضوع او را به فردی موفق در این زمینه تبدیل کرد.

تولد ساک پارچه ای برندهای معتبر

در سال ۱۹۴۰ برند L.L. Bean برای اولین بار از ساک پارچه ای با ابعاد بزرگ و از جنس کتان رونمایی کرد. 

این ساک در واقع به عنوان کیسه یخ شناخته می‌شد و هدف از تولید آن حمل یخ از ماشین به فریزر خانه بود! 

طولی نکشید که تولید کنندگان متوجه کارایی بالای این ساک‌ها شدند و کیسه یخ به ساک پارچه ای تبلیغاتی در همه زمینه‌ها تبدیل شد. 

شروع توجه به ساک پارچه ای تبلیغاتی را سال ۱۹۸۰ می‌دانند. در این سال یک کتاب‌فروشی در نیویورک ساک پارچه ای با برند خود را تولید کرد و آن را به مشتریانش داد. 

این کار افراد بیشتری را جذب آن کتاب‌فروشی کرد که موجب فروش بیشتر و موفقیت او شد.

در سال ۱۹۹۶ نیز برند IKEA برای اینکه از رقیب خود عقب نماند ساک‌های دستی بزرگی را تولید و روانه بازار کرد. این ساک‌ها با داشتن ابعاد بزرگ، حمل لوازم مورد نیاز خانه را بسیار آسان‌تر کردند.

تحول ساک پارچه ای با شروع دهه ۲۰۰۰ میلادی

با شروع این دهه، پلی پروپلین ماده‌ای محبوب برای تولید ساک پارچه ای تبلیغاتی شد. این پارچه با داشتن وزن کم و انعطاف زیاد، سفارشی‌سازی ساک‌های دستی را امکان پذیر کرد.

بسیاری از فروشگاه‌ها و برندهای معتبر برای تبلیغات، ساک پارچه ای سفارش می‌دادند. قیمت ارزان پلی پروپیلن نیز تاثیر زیادی در محبوبیت آن داشت.

در سال ۲۰۰۸ کمپانی Whole Foods که فروش انواع مواد غذایی را برعهده داشت، مجموعه‌ای از ساک‌های دستی برای خود طراحی کرد و آن‌ها را در فروشگاه‌های خود به فروش رساند.

این ساک‌ها که طرح‌های مختلفی داشتند، مشتریان را به خرید تشویق می‌کردند. علاوه بر این خوانندگان معروفی مثل Sheryl Crow نیز با این کمپانی در زمینه تولید ساک پارچه ای همکاری کردند.

Trader Joe’s نیز همپای رقیب خود، ساک‌های دستی را در تنوعی از رنگ‌ها تولید کرد که قیمتی ناچیزی حدود ۹۹ سنت داشتند.

ساک دستی متقال

تولید حرفه‌ای ساک‌های پارچه‌ای از سال ۲۰۱۲

 کمپانی L.L. Bean به عنوان اولین پرچم‌دار تاریخچه ساک پارچه ای، با تغییرات کوچکی در طرح اولیه خود، آن را به ساک پارچه ای زیبایی تبدیل کرد. 

ساک‌های پارچه‌ای این کمپانی همچنان مشابه طرح اولیه هستند و فقط تغییرات کوچکی در طراحی آن‌ها انجام می‌شود. 

طراحی رنگ‌های فصلی یا دسته‌های چرمی برای ساک پارچه‌ای، زیپ، چاپ طرح‌های مختلف در کنار حفظ شکل و اندازه اصلی ساک‌ها، محصولات L.L. Bean را زبانزد خاص و عام کرده‌است.

در سال ۲۰۱۷ ساک‌های دستی و پارچه‌ای The New Yorker، با طراحی ساده که تیتری در وسط آن به چشم می‌خورد، بسیار پر طرفدار شدند. این اتفاق نشان داد افراد طرح‌های ساده‌تر که نوشته‌ای همراه داشته باشد، بیشتر می‌پسندند.

در سال ۲۰۱۸، کمپانی L.L. Bean امکان سفارشی‌سازی ساک پارچه ای را در سایت خود فراهم کرد و با این کار حجت را تمام کرد! فروشگاه‌ها و اشخاص با مراجعه به سایت این کمپانی طرح مورد علاقه خود را تعیین کرده و آن را سفارش می‌دادند.

ساک پارچه ای در عصر مدرن

در دنیای امروز ساک‌های پارچه‌ای جایگاه خود را میان مردم پیدا کرده‌اند. این ساک‌ها بسیاری از افراد را در جابجایی وسایل و خرید اقلام مصرفی همراهی می‌کنند.

علاوه بر آسان‌تر کردن حمل وسایل، ساک پارچه‌ای در صنعت مد و فشن نیز جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌است. بسیاری از برندهای معتبر دنیا مانند Jute ساک‌های پارچه‌ای مخصوص به خود را تولید می‌کنند. این کار به نوعی در تبلیغات و برندینگ نیز موثر است. 

تاریخچه ساک پارچه ای در طراحی امروزه آن‌ها نقش پر رنگی داشته‌است. ساک‌های دستی در دنیای امروز در هر اندازه و طرح و رنگی تولید می‌شوند. در تولید این ساک‌ها از انواع پارچه‌ها استفاده می‌شود و بسیاری از شرکت‌ها نیز به صورت سفارشی و شخصی‌سازی‌شده آن‌ها را تولید می‌کنند. 

ساک دستی پارچه ای مدرن

کلام آخر

ساک پارچه‌ای از نقطه‌ای دور در تاریخ به دست ما رسیده‌است. این ساک‌ها با اهداف مختلفی تولید شده‌اند. 

تبلیغات را می‌توان یکی از اهداف اصلی ساک پارچه ای دانست. تبلیغات از طریق ساک‌های پارچه‌ای دائمی که همه‌روزه در حال استفاده‌اند، تاثیر چشم‌گیری دارد. 

اگر قصد دارید تبلیغات موثری به وسیله ساک‌های دستی داشته‌باشید، باران پک شما را راهنمایی خواهد کرد.

منابع:

https://totebagfactory.com/blogs/news/history-of-the-tote-bag

https://www.qualitylogoproducts.com/promo-university/history-of-tote-bags.htm